2017. máj 09.

Panaszt okozó ételek a diéta során

írta: FitRea
Panaszt okozó ételek a diéta során

Kedves Olvasóim!

Ugyan sok érdekes dolog nem történt az elmúlt másfél napban, de most van időm elmélkedni, így meg is teszem. A 21 napos diéta 9. napján tartunk, ami már a második hét, de valahogy nagyon lassúnak tűnik a napok múlása. Evés közben nincs gond, de amint hazaérek munkából, a szemem előtt virít a pogácsa, a süti, vagy tesóm eszik csokit. Az első héten nem volt gondom, de tegnap úgy éreztem, meghalok, ha nem ehetek egy szelet csokit. Végül aztán nem szedtem elő a fiókomból, amit odarejtettem. Ráadásul rá is untam már erre a diétára, mert minden nap azzal telik, hogy salátákat keverek, húst sütök, aztán eszek. És már unalmas. Szeretnék pár napot, amikor mindezt nem kell megcsinálni. Plusz miután minden kész, már kedvem sincs megenni a salit, így párom eszi, én meg valami hasonlót csipegetek. Például tegnap megcsináltam az egy adag cézársalátát is, én pedig ettem egy pici szelet csirkemellet, pár karika uborkát és max. fél pohár joghurtot befűszerezve. Ami ugye kitenné a salátát, csak nincs összekeverve, meg hiányos. Hasonlóan alakult az ebéd is. Görög gyümölcsleves volt bőven, viszont a salátát már nem kértem, így a csirkesonkás vitaminsaláta ismét páromé maradt. Ma viszont csak egyfogásos a menü, párolt káposzta és csirkemell, majd uzsonnára végre jön a vaníliapuding cukormentes-mindenmentes fitt változata. Ugyanis most nem Nyírfacukor pudingot vettem, hanem Szafi Reform Bourbon Vaníliás pudingot, amit még melegen fogunk megenni, mivel tapasztalataim szerint kihűlve furcsán nyúlós-nyálkás állaga lesz. A vacsora pedig grillcsirke lesz joghurtos uborkasalátával.

De visszatérve a tegnapi gyümölcslevesre, most beszéljünk kicsit egészségügyi témáról is. A levesünk meggyből és körtéből állt. Délutánra úgy felpuffadt a hasam, mint egy lufi. Nem tudtam, mit csináljak, sehogy nem múlt el. Még éjfélkor is ezzel szenvedtem. Először nem is gyanakodtam a gyümölcsre, de aztán rájöttem, hogy hasonlóan éreztem magam szombaton is, amikor uzsonnára ettem körtét. Szóval míg másoknál semmi panaszt nem okoz, nekem iszonyú puffadás lett a körteevés vége. Tegnap megfogadtam, hogy soha többé nem eszek körtét, mert ez az állapot borzalmas volt. Ma remélhetőleg a káposzta nem okoz majd ennyi bajt, mert abból többet fogyasztok. Sajnos emiatt az ügy miatt a tegnapi edzés kizárásos volt. Mozdulni alig bírtam, nem hogy még ugrálni és tornászni. Úgyhogy megint pótolhatok, remélem többször nem kényszerülök pihenőre.

kep1.jpg

Meglepő, de bizonyos gyümölcsök, például az alma, a körte, a szilva vagy az őszibarack is okozhatnak puffadást, elsősorban a bennük található nagy mennyiségű rost, valamint a fruktóz és a szorbitol miatt, ezek ugyanis olyan cukrok, melyeket néhány ember nem tolerál jól. Ennek eredménye a gázképződés, puffadás. Ezért azonban nem érdemes lemondani a gyümölcsökről, inkább legyünk óvatosabbak és találjuk meg azokat, amelyek nem okoznak problémát!

Hasonló a helyzet a hüvelyeseknél is. Nem csak a bab és a lencse tartozik ide, hanem például a szója és a belőle készült ételek is. A hüvelyesek olyan szénhidrátokat és rostokat tartalmaznak, melyeket a szervezetünk nem bont le könnyen, ezért amikor az elfogyasztott étel a vastagbélbe ér, az ott megtelepedett bélbaktériumok teljes erőbedobással kezdik lebontani ezeket. A lebontási folyamatok mellékterméke lehet a gáz, mely jelentősen felpuffaszthatja a hasunkat. Az, aki gyakrabban eszik hüvelyeseket, kevésbé tapasztalja meg a tüneteket, mint aki csak egyszer-egyszer. Szintén hagyományosan gázképzőnek, illetve puffadást okozónak tartják a brokkolit, a karfiolt, a káposztát és társaikat. Ezek a növények egy raffinóz nevű cukorfélét tartalmaznak, melyet szintén csak a vastagbélben található baktériumok bontanak le. Ha azonban fokozatosan hozzászoktatjuk ezekhez a szervezetünket, vagyis egyre gyakrabban fogyasztjuk ezeket, akkor az emésztőrendszerünk is "megerősödik", és egyre ritkábban kell szembenéznünk a puffadással. Ha gőzölve vagy párolva készítjük el ezeket a zöldségeket, könnyebb lesz megemészteni őket.

És hogy mit tehetünk a puffadás leküzdésére?

A spárgának régóta ismert a vízhajtó hatása, vagyis segít eltávolítani a szervezetünkből a felgyülemlett felesleges folyadékot. Ennek következtében enyhíti a kellemetlen érzéseket. Emellett olyan prebiotikumokat is tartalmaz, melyek jót tesznek a bélbaktériumoknak, és segítenek fenntartani az emésztőrendszer egészséges egyensúlyát.

Az uborka nemcsak a szem körüli puffadást csökkenti, hanem a hasunkat is laposabbá teszi. Egy olyan antioxidánst, a quercetint is tartalmaz ugyanis, mely nagyon hatékonyan csökkenti a puffadást. Az uborka emellett a gyulladás ellen is hatékony. Nemcsak salátában érdemes fogyasztani, hanem ásványvízbe is tehetünk néhány uborkakarikát! A papaya is egy enzimnek köszönhető emésztést javító hatását: a papain a fehérjék lebontásában segít.

Az avokádó és a banán, valamit egyéb káliumban gazdag ételek, mint a pisztácia és a narancs, megakadályozzák, hogy a szervezetünk vizet tartson vissza. A kálium helyreállítja a szervezetünk elektrolit-egyensúlyát, és segít szabályozni a nátrium szintjét is. Emellett ezekben az ételekben sok rost is található, ez pedig küzd a székrekedés ellen. A banán és az avokádó együtt is nagyszerű csemege lehet: törjük össze a két megtisztított gyümölcsöt villával, és együk teljes kiőrlésű péksüteménnyel.

Az édeskömény, a kamilla és a borsmenta is nagyon hatékony lehet a puffadás megelőzésében, illetve kezelésében. Ezek a gyógynövények olyan hatóanyagokat tartalmaznak, melyek ellazítják a bélrendszer izmait, ennek köszönhetően hatékonyabbá teszik az emésztést, könnyebben megszabadulhatunk a gázoktól és a puffadástól is. Igyunk egy-egy csésze gyógynövényteát minden étkezés után!

Köszönet a hasznos információkért a hazipatika.com oldalnak!

 

Szólj hozzá